Πέμπτη 3 Απριλίου 2014






Πέμπτη, 3 Απριλίου 2014
 




ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΘΕΜΑ: «Ομιλία στη Βουλή των Ελλήνων».


Την Τετάρτη 2 Απριλίου 2014 ο Βουλευτής Καβάλας κ. Ιωάννης Πασχαλίδης στην ομιλία του, στη Βουλή των Ελλήνων, επί του ν/σ του Υπουργείου Ναυτιλίας & Αιγαίου με θέμα «Τουριστικά πλοία και άλλες διατάξεις» ανέφερε τα εξής:

«Ο τουριστικός τομέας αποτελεί για την Ελλάδα μία από τις κύριες πηγές του εθνικού της πλούτου, καθώς συνεισφέρει ετησίως περισσότερο από το 18% στη διαμόρφωση του Α.Ε.Π., δημιουργεί περίπου 700.000 θέσεις εργασίας και συμβάλει αποφασιστικά στην περιφερειακή ανάπτυξη. Ειδικότερα, ο θαλάσσιος τουρισμός είναι μια από τις δυναμικότερες μορφές του σύγχρονου τουρισμού, καθώς η Ελλάδα μας  είναι η χώρα με το μεγαλύτερο μήκος ακτών, διαθέτει ένα μοναδικό νησιωτικό σύμπλεγμα, ονειρεμένους φυσικούς κόλπους, αμέτρητα ακατέργαστα λιμανάκια και ιδεώδεις καιρικές συνθήκες.
Οι ελληνικές θάλασσες και ακτές, με τα πολλά συγκριτικά πλεονεκτήματα που προσφέρουν, έχουν καταστήσει το yachting δημοφιλέστατη δραστηριότητα τόσο μεταξύ των Ελλήνων όσο και  των ξένων επισκεπτών της χώρας, έχοντας, ωστόσο τεράστια περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης.
 Με το παρόν νομοσχέδιο προσδοκούμε να γίνει ο ελληνικός θαλάσσιος τουρισμός πρώτος στην προτίμηση όλων των Ευρωπαίων και όχι μόνο .. Και αυτό διότι είναι γεγονός αδιαμφισβήτητο ότι ένα οποιοδήποτε σκάφος ξοδεύει τόσο σημαντικά χρηματικά ποσά που συντελεί στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας περισσότερο από κάθε άλλο είδος τουρισμού. Χαρακτηριστικά τα λόγια του κ. Υπουργού: «Κάθε τουρίστας που ξοδεύει 100 ευρώ σε μία μαρίνα, ξοδεύει επιπλέον 450 στην τοπική οικονομία».
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο κλάδος αυτός έχει τεράστιες προοπτικές, συντελεί στη δημιουργία προστιθέμενης αξίας για την Ελλάδα και δημιουργεί ευκαιρίες για νέες θέσεις εργασίας
Με το προτεινόμενο νομοσχέδιο επιδιώκεται να επιτευχθούν όλοι οι ανωτέρω στόχοι ρυθμίζοντας και κωδικοποιώντας τη δραστηριοποίηση των τουριστικών πλοίων, απαλλάσσοντας τη από την πληθώρα διάσπαρτων νομοθετικών ρυθμίσεων, ιδιαιτέρως πολύπλοκων και κυρίως γραφειοκρατικών.
Με το πρώτο άρθρο του παρόντος δίνονται εκ νέου οι ορισμοί που αφορούν την εφαρμογή του νομοσχεδίου, ενώ το δεύτερο άρθρο, με στόχο την μείωση της γραφειοκρατίας και τη δημιουργία ενός ενιαίου και σύγχρονου συστήματος καταγραφής και παρακολούθησης των τουριστικών πλοίων, εισάγει το θεσμό του Ηλεκτρονικού «Μητρώου τουριστικών πλοίων και μικρών σκαφών». Αξίζει να αναφερθεί ότι το εν λόγω Μητρώο θα διασυνδέεται ηλεκτρονικά με τα αντίστοιχα πληροφοριακά συστήματα για φορολογικούς, τελωνειακούς και ελεγκτικούς σκοπούς της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων.
Το τρίτο άρθρο προβλέπει τους όρους και τις προϋποθέσεις εκμετάλλευσης των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής. Απλοποιώντας τη διαδικασία και αντικαθιστώντας τη χρονοβόρα και πολύπλοκη διαδικασία της έκδοσης και θεώρησης επαγγελματικής άδειας απαιτεί πλέον μόνο α) βεβαίωση της Φορολογικής Διοίκησης και β) καταχώρηση του πλοίου στο προαναφερθέν Μητρώο, ενώ συγχρόνως ορίζεται ότι η διάρκεια της ναύλωσης δε μπορεί να είναι μικρότερη των 8 ωρών. Επίσης, το προτεινόμενο νομοσχέδιο καινοτομεί και ως προς τα πρόσωπα που έχουν δικαίωμα ναύλωσης, δίνοντας πλέον αυτή τη δυνατότητα και στους ναυτικούς πράκτορες.
Με το τέταρτο άρθρο επανακαθορίζεται ο ελάχιστος αριθμός  ημερών ναύλωσης που πρέπει να συμπληρώνουν τα επαγγελματικά πλοία ανά τριετία, αντί πενταετίας, ενώ σημειώνεται ότι τυχόν ελλείπουσες ημέρες ναύλωσης δύνανται να συμπληρωθούν από τυχόν πλεονάζουσες της αμέσως προηγούμενης τριετίας. Με σκοπό την αποφυγή καταστρατήγησης του Νόμου ορίζεται, επίσης, ότι οι ημέρες που το επαγγελματικό πλοίο ιδιοχρησιμοποιείται δεν θα προσμετρούνται.
Με το άρθρο 5 παρ.1, λόγω της συνεχιζόμενης ύφεσης, παρέχεται η δυνατότητα παροπλισμού επαγγελματικού σκάφους αναψυχής για χρονικό διάστημα από 1 έως 3 έτη, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις που τίθενται στο παρόν άρθρο, αναστέλλοντας συγχρόνως και τον αντίστοιχο χρόνο για τη συμπλήρωση του ελάχιστου αριθμού ημερών ναύλωσης. Το ίδιο, άλλωστε, θα συμβεί και σε περίπτωση κατάσχεσης επαγγελματικού πλοίου, όπως προβλέπεται και στο άρθρο 6.
Με το άρθρο 7 προβλέπεται η υποχρέωση των εκναυλωτών να υποβάλουν τα ναυλοσύμφωνα στις υπηρεσίες Φορολογικής και Τελωνειακής Διοίκησης, ενώ με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου θα καθορισθεί υπόδειγμα ναυλοσυμφώνου τόσο στην ελληνική όσο και στην αγγλική γλώσσα. Επίσης, με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Ναυτιλίας και Αιγαίου θα καθορισθούν και οι όροι για την υποβολή του ναυλοσυμφώνου στις Αρχές με ηλεκτρονικό τρόπο, προκειμένου να μειωθεί η γραφειοκρατία και να επιτευχθεί καλύτερος έλεγχος εκ μέρους των Αρχών.
Με το όγδοο άρθρο, προς εναρμόνιση στη νομοθεσία άλλων χωρών της Ε.Ε., είναι πλέον επιτρεπτή η ναύλωση επαγγελματικού πλοίου μέχρι 24 μέτρων χωρίς την υπηρέτηση σε αυτό πλοιάρχου και πληρώματος, ενώ τα πλοία αυτής της κατηγορίας επιτρέπεται να ναυτολογούν πλήρωμα, το οποία υποχρεωτικά ασφαλίζεται στο ΝΑΤ, χωρίς να υποχρεούνται ωστόσο, σε τήρηση οποιασδήποτε οργανικής σύνθεσης. Η ρύθμιση αυτή έχει ως στόχο την τόνωση των προσλήψεων πληρωμάτων, ακόμη και από τα πλοία που δεν υποχρεούνται, καθώς η προϋπόθεση περί τήρησης οργανικής σύνθεσης είχε οδηγήσει εν τέλει σε παντελή απουσία ναυτολόγησης.
Με την πρόβλεψη της παρ.2 του άρθρου 9 επιτυγχάνεται η προαγωγή του τουρισμού και της εν γένει οικονομίας, καθώς η δυνατότητα που δίνεται πλέον στους πλοιοκτήτες για ιδιοχρησιμοποίηση των πλοίων τους , όταν δεν εκτελούν ναύλωση, έχει ως άμεση συνέπεια την οικονομική ωφέλεια του κράτους από τις δαπάνες ελλιμενισμού, την κατανάλωση καυσίμων, τροφίμων και λοιπών αγαθών. Άλλωστε, στις περιπτώσεις αυτές δεν χορηγείται, φυσικά, απαλλαγή από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, Φ.Π.Α κλπ.
Μία ακόμη πολύ σημαντική καινοτομία με στόχο την πάταξη της γραφειοκρατίας εισάγεται με την παρ.3 του ίδιου άρθρου, σύμφωνα με την οποία τα πλοία αναψυχής, που δεν υπηρετεί σε αυτά πλοίαρχος και πλήρωμα, απαλλάσσονται από την υποχρέωση λήψης άδειας απόπλου και δήλωσης κατάπλου.
Με το 10ο άρθρο του παρόντος απλοποιείται το καθεστώς κυκλοφορίας των ιδιωτικών πλοίων αναψυχής υπό σημαία χώρας της Ε.Ε. εντός της ελληνικής επικράτειας με τη χορήγηση του Δελτίου Κίνησης Πλοίου Αναψυχής.
Πολύ σπουδαίο ρόλο στην προαγωγή της τουριστικής κίνησης θα παίξει αναμφιβόλως και η καινοτόμα ρύθμιση της παρ.4 του 10ου άρθρου, κατά την οποία είναι πλέον επιτρεπτή η σύναψη σύμβασης ολικής ναύλωσης και για τα ιδιωτικά πλοία αναψυχής, υπό την απαραίτητη προϋπόθεση του εφοδιασμού τους με Πρωτόκολλο Γενικής Επιθεώρησης ή Πιστοποιητικό Ασφάλειας. Σε αυτές τις περιπτώσεις δεν είναι απαραίτητη η εκτέλεση ελάχιστου αριθμού ημερών ναύλωσης, ωστόσο δεν παρέχονται και οι κάθε είδους φορολογικές απαλλαγές.
Με το άρθρο 12 οριοθετείται επιτέλους ένα σαφές πλαίσιο δραστηριοποίησης των επαγγελματικών τουριστικών ημερόπλοιων, περιλαμβάνονται δε πλέον ρητά οι πλόες μεταξύ λιμανιών και όρμων ακόμη και της αλλοδαπής προς τόνωση της επαγγελματικής εκμετάλλευσης. Γι’ αυτό, άλλωστε, επιτρέπεται και η παραλαβή επιβατών από ενδιάμεσους ελληνικούς λιμένες, αρκεί η τελική αποβίβαση τους να γίνεται στο μέρος της επιβίβασης. Απαραίτητη πάντα προϋπόθεση η κυκλικότητα του πλου καθώς και η γνωστοποίηση της περιήγησης. 
Μία ακόμη σημαντική διάταξη με σκοπό την ενθάρρυνση των ναυταθλητικών δραστηριοτήτων είναι η ρύθμιση του άρθρου 14 παρ.1, βάσει της οποίας τα χαρακτηρισμένα ως ναυταθλητικά σκάφη, μετά από έγγραφη βεβαίωση του οικείου ναυτικού ομίλου ή σωματείου, εγκεκριμένου από τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, απαλλάσσονται της φορολογίας των ιδιωτικών πλοίων αναψυχής και υπό την προϋπόθεση της εγγραφής τους στο Μητρώο.
Άξιες αναφοράς και οι παρ.5 και 6 του 14ου άρθρου, σύμφωνα με τις οποίες αντίστοιχα απλουστεύεται η διαδικασία απομάκρυνσης εγκαταλελειμμένων πλοίων αναψυχής και επιτρέπεται η ανέλκυση στη ξηρά και καθέλκυση στη θάλασσα  των πλοίων αναψυχής, χωρίς να απαιτείται άδεια της Λιμενικής Αρχής.
Με το 17ο άρθρο συγχωνεύεται ο «Οίκος Ναύτου» και το «Γραφείο Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας» σε ένα ενιαίο Ν.Π.Δ.Δ. με την επωνυμία «Οίκος Ναύτου-Ναυτική Εργασία», με στόχο την ποιοτικότερη παροχή υπηρεσιών προς τους ναυτικούς και τις οικογένειές τους.
Συνοψίζοντας, θα ήθελα να τονίσω ότι οφείλουμε όλοι να σταθούμε αρωγοί σε αυτή την τεράστια προσπάθεια του κ. Υπουργού.  Η Ελλάδα πρέπει να επενδύσει σε ένα μοντέλο που θα εμπλουτίσει το τουριστικό προϊόν, θα βελτιώσει την ανταγωνιστικότητά του και θα διευρύνει την τουριστική περίοδο αμβλύνοντας ουσιαστικά την εποχικότητα. Να παραδειγματιστεί από άλλες χώρες, οι οποίες ενθαρρύνονται να επενδύσουν στο θαλάσσιο τουρισμό λόγω των αποδεδειγμένων οικονομικών ωφελειών-ιδίως των εισροών συναλλάγματος, της αύξησης της απασχόλησης και της δημιουργίας αναπτυξιακών υποδομών, βασιζόμενη στον τόσο ζωντανό, βιώσιμο και με τεράστιες προοπτικές για το μέλλον, κλάδο των σκαφών αναψυχής.» 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου