Τετάρτη 9 Απριλίου 2014






Τετάρτη, 9 Απριλίου 2014
 




ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΘΕΜΑ: «Ομιλία στη Βουλή των Ελλήνων».


Την Τετάρτη 9 Απριλίου 2014 ο Βουλευτής Καβάλας κ. Ιωάννης Πασχαλίδης στην ομιλία του, στη Βουλή των Ελλήνων, για το Σ/Ν του Υπουργείου Εσωτερικών «Εκλογή των μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου & άλλες διατάξεις» ανέφερε τα εξής:

“Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο συνιστά την άμεσα εκλεγμένη δημοκρατική έκφραση της πολιτικής βούλησης των λαών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συνιστώντας το μεγαλύτερο πολυεθνικό κοινοβούλιο στον κόσμο. Αντιπροσωπεύει περίπου 450 εκατομμύρια πολίτες της Ένωσης και οι πρωταρχικοί του στόχοι είναι, όπως για κάθε κοινοβούλιο, να ψηφίζει ορθούς νόμους και να εξετάζει και να ελέγχει τη χρήση της εκτελεστικής εξουσίας. Τώρα, περισσότερο από ποτέ είναι σε θέση να επιτελεί το έργο του, τόσο γιατί οι αρμοδιότητές του διευρύνθηκαν σταδιακά, όσο και διότι οι εξουσίες του ενισχύθηκαν κατ'αρχάς με την Ενιαία Πράξη το 1987 και στη συνέχεια με τη Συνθήκη για την Ευρωπαϊκή Ένωση το 1993.
 
Άλλωστε, το Κοινοβούλιο είναι ο αδιαμφισβήτητος  θεματοφύλακας του ευρωπαϊκού συμφέροντος και προασπιστής των δικαιωμάτων του πολίτη. Κάθε Ευρωπαίος πολίτης, μόνος του ή μαζί με άλλους, έχει το δικαίωμα να απευθύνει αναφορά παραπόνων στο Κοινοβούλιο και να ζητήσει αποκατάσταση για θέματα που εμπίπτουν στη σφαίρα αρμοδιοτήτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Το  Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο είναι το μοναδικό θεσμικό όργανο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα μέλη του οποίου εκλέγονται με άμεση και καθολική ψηφοφορία. Αντίθετα, τα άλλα δύο κορυφαία θεσμικά όργανα (Ευρωπαϊκή Επιτροπή και Συμβούλιο Υπουργών) είτε συγκροτούνται μέσω «ορισμού» από τις κυβερνήσεις των κρατών-μελών της ΕΕ είτε τοποθετούνται αυτοδικαίως. 

Ακριβώς επειδή οι ευρωβουλευτές εκλέγονται και δεν «διορίζονται», η συμμετοχή των πολιτών της ΕΕ στις ευρωεκλογές  έχει μέγιστη σημασία, αφού τους παρέχεται η δυνατότητα να εκλέξουν άμεσα τα πρόσωπα που επιθυμούν να τους εκπροσωπούν στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και μέσω αυτών τις πολιτικές δυνάμεις που επηρεάζουν τις εξελίξεις στην ΕΕ.

Βάσει των ανωτέρω δεδομένων, το παρόν νομοσχέδιο έρχεται να συμπλεύσει με το πνεύμα ανάλογων νομοθετημάτων των υπολοίπων χωρών της Ε.Ε. Και μπορεί μεν να έχει προκληθεί ένα μικρό θεσμικό σοκ, ωστόσο με το προτεινόμενο νομοσχέδιο ενισχύεται η δυνατότητα του πολίτη να εκφράζει την προτίμησή του για τους 21 αντιπροσώπους της Ελλάδας στο Ευρωκοινοβούλιο που τα τελευταία 33 χρόνια γινόταν με λίστα, την οποία κατήρτιζαν οι αρχηγοί των κομμάτων, γεγονός που συνέβαλε στην αδιαφορία του εκλογικού σώματος για τις ευρωεκλογές, ακόμη και όταν αυτές δεν συνέπιπταν ή δεν είχαν χρονική εγγύτητα με τις εθνικές εκλογές.

Με το παρόν, λοιπόν, νομοσχέδιο ευθυγραμμίζονται οι κανόνες και οι περιορισμοί για τους υποψήφιους ευρωβουλευτές με αυτούς που ισχύουν για τους βουλευτές, ορίζεται η ελεύθερη ενημέρωση των πολιτών μέσω των δημοσκοπήσεων και καθορίζεται η κατανομή της εκλογικής χρηματοδότησης. Επίσης, ρυθμίζονται θέματα που αφορούν τον χρόνο, τη συγκρότηση και τη σύνθεση της Διακομματικής Επιτροπής Εκλογών.

Αναλυτικότερα, στο 2ο άρθρο προσδιορίζονται τα κωλύματα εκλογιμότητας και τα ασυμβίβαστα για τους υποψηφίους, εισάγοντας καινοτόμο ρύθμιση σχετικά με το κώλυμα εκλογιμότητας των Βουλευτών του Εθνικού Κοινοβουλίου, μία ρύθμιση που αναβαθμίζει ουσιαστικά το ρόλο του υποψήφιου Ευρωβουλευτή, καθώς η απαραίτητη παραίτηση από το βουλευτικό αξίωμα πριν την ανακήρυξη των υποψηφιοτήτων σηματοδοτεί την πλήρη και ουσιαστική διάθεση του υποψηφίου.
 Βάσει της παρ.3 του άρθρου 3 του νομοσχέδιου, ο αριθμός των υποψηφίων κάθε συνδυασμού αυξάνεται στο διπλάσιο του συνολικού αριθμού των εκλεγομένων κάθε φορά μελών, στο Ευρωκοινοβούλιο. Εισάγοντας το παρόν την καινοτομία του  κατάλογου των 42 υποψηφίων, με αλφαβητική κατάταξη, εκ των οποίων θα αναδειχθούν εκείνοι που θα συγκεντρώσουν τους περισσότερους σταυρούς προτίμησης, ανάλογα με το συνολικό ποσοστό του κόμματος από το οποίο προέρχονται, επιτυγχάνεται να διευρυνθούν οι επιλογές των ψηφοφόρων και να συγκροτηθούν αντιπροσωπευτικότερα ψηφοδέλτια. Φυσικά, για τους ίδιους τους υποψήφιους ευρωβουλευτές θα αποτελέσει μια πρωτόγνωρη εμπειρία, καθώς θα πρέπει να απευθυνθούν στους πολίτες ολόκληρης της επικράτειας, συγχρόνως, όμως, θα κινητοποιήσουν μεγαλύτερο αριθμό πολιτών που υπό άλλες συνθήκες μπορεί να επέλεγαν την αποχή, η οποία παραδοσιακά είναι υψηλή στις ευρωεκλογές.

Εισάγεται, ακόμα, η ρύθμιση περί ποσόστωσης ανά φύλο και γίνεται υποχρεωτική η αντιπροσώπευση του κάθε φύλου τουλάχιστον στο 1/3 των υποψηφίων, με σκοπό να επιλυθεί το μείζον ζήτημα της υποεκπροσώπησης από γυναίκες.
 
Με το άρθρο 4 του παρόντος ορίζεται  ότι η εκλογή των ευρωβουλευτών θα γίνεται με σταυρό προτίμησης. Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι οι πολίτες θα μπορούν να επιλέξουν έως τέσσερις υποψηφίους. Με την εφαρμογή του σταυρού, οι υποψήφιοι θα πρέπει να «οργώσουν» ολόκληρη τη χώρα –που θα αποτελεί μια ενιαία περιφέρεια- για να επιτύχουν την εκλογή τους. Και αυτό αναμένεται ότι θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη κινητοποίηση των υποψηφίων, η οποία θα αποτυπωθεί στην κάλπη με την αυξημένη συμμετοχή των πολιτών, που είναι, άλλωστε, ζητούμενο όλων μας. 

Επιπλέον, διατηρείται το υφιστάμενο εκλογικό σύστημα, βάσει του οποίου οι έδρες κατανέμονται μεταξύ όσων λάβουν τουλάχιστον το 3% των έγκυρων ψηφοδελτίων.

Σε ό,τι αφορά την εκλογική χρηματοδότηση προτείνεται με το άρθρο 12 να γίνεται με τρόπο που να ανταποκρίνεται στην εκλογική δύναμη των δικαιούχων πολιτικών κομμάτων ως εξής: σε περίπτωση βουλευτικών εκλογών 50% θα χορηγείται στα κόμματα της Βουλής και 10% στα κόμματα του Ευρωκοινοβουλίου. Σε περίπτωση ευρωεκλογών τα ποσοστά χορήγησης θα αντιστρέφονται.

Όσον αφορά  το άρθρο 13 και συγκεκριμένα την προεκλογική εκστρατεία, θα προσομοιάζει στην προεκλογική εκστρατεία βουλευτικών εκλογών και προτείνεται να αυξηθεί ο αριθμός των εμφανίσεων των υποψηφίων στα ΜΜΕ, σε επίπεδο «Καλλικρατικής» περιφέρειας, κατά μία φορά σε σχέση με ότι ισχύει για τους υποψήφιους βουλευτές.

Εξίσου αυξάνεται με το 14ο άρθρο και το ανώτατο όριο εκλογικών δαπανών και ανέρχεται στο ύψος που ισχύει κάθε φορά για τους υποψήφιους βουλευτές στη μεγαλύτερη εκλογική περιφέρεια. Στόχος είναι η κατοχύρωση της ισότητας, τόσο μεταξύ υποψήφιων βουλευτών και ευρωβουλευτών όσο και μεταξύ υποψήφιων ευρωβουλευτών.

Αναφορικά με το άρθρο 15 και τη συγκρότηση και τη σύνθεση της Διακομματικής Επιτροπής Εκλογών, προκειμένου αυτή να καταστεί πιο αντιπροσωπευτική, ορίζεται ότι θα μετέχουν στις βουλευτικές εκλογές και οι αντιπρόσωποι των κομμάτων ή των συνασπισμών που εκπροσωπούνται στο Ευρωκοινοβούλιο και τυχόν δεν εκπροσωπούνται στη Βουλή. Αντιστρόφως για τις ευρωεκλογές θα μετέχουν και εκπρόσωποι κομμάτων ή συνασπισμών που εκπροσωπούνται στη Βουλή και δεν εκπροσωπούνται στο Ευρωκοινοβούλιο.

Τέλος, με στόχο την ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών στην ενημέρωση μέσω των δημοσκοπήσεων χωρίς κινδύνους παραπληροφόρησης εξαιτίας των υφιστάμενων απαγορεύσεων, βάσει του 16ου άρθρου οι απαγορεύσεις δημοσιοποίησης δημοσκοπήσεων ισχύουν πλέον μια ημέρα πριν από τη διενέργεια των εκλογών για το Ευρωκοινοβούλιο, τις αυτοδιοικητικές εκλογές και τις τυχόν επαναληπτικές αυτοδιοικητικές εκλογές.

Με στόχο την πορεία της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης, το παρόν νομοσχέδιο εγγυάται  την ενδυνάμωση της δημοκρατικής αμεσότητας και παράλληλα την αύξηση του ενδιαφέροντος των πολιτών για τα ευρωπαϊκά πολιτικά δρώμενα, γεγονός που θα οδηγήσει εν τέλει σε μεγαλύτερη σύνδεση των λαών αναφορικά με τη δυνατότητα διαμόρφωσης της ευρωπαϊκής πολιτικής.”





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου