Πέμπτη 20 Νοεμβρίου 2014




ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ


ΘΕΜΑ:«Ομιλία-Παρέμβαση στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας».

Την Τετάρτη 19 Νοεμβρίου 2014, ο Βουλευτής Καβάλας κ. Ιωάννης Πασχαλίδης συμμετείχε στη συνεδρίαση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας, όπου παρέστησαν στελέχη της Εγνατίας Οδού Α.Ε., με θέμα ημερήσιας διάταξης την ασφάλεια του οδικού άξονα της Εγνατίας και σε παρέμβασή του ανέφερε τα εξής:

ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΙΕ΄ ΣΥΝΟΔΟΣ Γ΄
ΕΙΔΙΚΗ ΜΟΝΙΜΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
ΠΡΑΚΤΙΚΟ
(Άρθρο 40 παρ. 1 του Κ.τ.Β.)
Στην Αθήνα σήμερα, ημέρα Τετάρτη, 19 Νοεμβρίου 2014 και ώρα 11.40΄, συνεδρίασε στην Αίθουσα «Προέδρου Γιάννη Νικ. Αλευρά» (151) του Μεγάρου της Βουλής η Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας, υπό την προεδρία του Προέδρου αυτής, κ. Μιχαήλ Ταμήλου, με θέμα ημερήσιας τον προγραμματισμό των εργασιών της Επιτροπής και την ενημέρωση των μελών της Επιτροπής από στελέχη της «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.», σχετικά με την ασφάλεια του οδικού άξονα της Εγνατίας Οδού.
Στη συνεδρίαση ήταν παρόντες ο κ. Αθανάσιος Τσαντσάνογλου, Τμηματάρχης Οδικής Ασφάλειας, ο κ. Νικόλαος Ραχανιώτης, Διευθυντής στην Περιφερειακή Υπηρεσία Γρεβενών και ο κ. Αθανάσιος Ματθαίου, Διευθυντής Λειτουργίας και Συντήρησης Δικτύου και Παραχωρήσεων.Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, αφού διαπίστωσε την ύπαρξη απαρτίας, κήρυξε την έναρξη της συνεδρίασης .
ΜΙΧΑΗΛ ΤΑΜΗΛΟΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αρχίζει η συνεδρίαση της Επιτροπής, η πρώτη για την φετινή περίοδο. Ζητήθηκε από όλους τους συναδέλφους να καταθέσουν τις προτάσεις τους σχετικά με το ποια θέματα θα ήθελαν να συζητήσουμε στην Επιτροπή.
Ο κ. Γκόκας έχει καταθέσει υπόμνημα με ορισμένα θέματα και θα ήθελα και εγώ με τη σειρά να προτείνω ορισμένα θέματα, προκειμένου να μας απασχολήσουν στις επόμενες συνεδριάσεις.
Τα θέματα που έχουν προταθεί από τη Γραμματεία της Επιτροπής και από τον κ. Γκόκα είναι πρώτον, η συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας σε ζητήματα, όπως είναι η χρηματοδότηση των Δήμων και των Περιφερειών, έσοδα από τη διαφήμιση των υπαίθριων χώρων, ποια είναι αυτά τα έσοδα και αν, τελικά, αποδίδονται στην Αυτοδιοίκηση.
Δεύτερον, η λειτουργία των Πάρκων Κυκλοφοριακής Αγωγής που έχουν κατασκευαστεί, εάν λειτουργούν και σε τι κατάσταση είναι. Επίσης, θα πρέπει να δούμε αν εφαρμόζεται το πρόγραμμα για την κυκλοφοριακή εκπαίδευση των παιδιών, αν υπάρχουν στους Δήμους υπεύθυνοι Οδικής Ασφάλειας στις Τεχνικές Υπηρεσίες και μία σειρά θεμάτων που αφορούν γενικότερα το αν οι Δήμοι και οι Περιφέρειες δίνουν κάποια σημασία στην Οδική Ασφάλεια, που θεωρείται επιβεβλημένη με βάση τα στατιστικά στοιχεία.
Ένα άλλο θέμα που θέτω στην κρίση σας, είναι η εκτίμηση της συμβολής των νομοθετικών μέτρων που έχουν ληφθεί για την βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας με βάση τα στατιστικά στοιχεία των ατυχημάτων τα τελευταία χρόνια. Να δούμε, δηλαδή, αν οι νόμοι που έχουμε ψηφίσει στη Βουλή, έχουν θετικά αποτελέσματα ή όχι.
Επίσης, ενημέρωση από την Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών για το ύψος της ασφαλιστικής δαπάνης που έχουν διαθέσει τα τελευταία χρόνια για τα ατυχήματα στους δρόμους και αν, τελικώς, από τα χρήματα που δαπανώνται, τα μέτρα που έχουμε λάβει αποδεικνύεται ότι έχουν βοηθήσει ή έχουν ατονήσει.
Ένα τρίτο θέμα που θα πρότεινα να έχουμε προς συζήτηση, είναι η βελτίωση των Μέσων Μεταφοράς σε ό,τι αφορά στην εξέλιξη της Τεχνολογίας για τα μέτρα ασφαλούς οδήγησης και προστασίας των οδηγών, επιβατών και πεζών, νέες τεχνολογίες και μέτρα. Έχουμε ακούσει πολλά για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, για αυτοκίνητα χωρίς οδηγούς, έχουμε ακούσει για αυτοκίνητα που φρενάρουν πριν προσκρούσουν σε προπορευόμενο όχημα.
Γενικά, παρατηρούμε ότι η εξέλιξη των μέσων έχει προχωρήσει. Σε αυτό το θέμα θα μπορούσε να μας ενημερώσει το Υπουργείο Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και τα άλλα ιδρύματα που έχουν αντικείμενο τα συγκοινωνιακά έργα και τις τεχνολογίες, καθώς, επίσης, και διάφορες εταιρείες και ιδρύματα που ασχολούνται με τις τεχνολογίες.
Επίσης, ο κ. Γκόκας εκτός από τα παραπάνω θέματα, θέτει και ένα άλλο θέμα που αφορά γενικότερα στην βιώσιμη κινητικότητα στους πεζόδρομους, ποδηλατοδρόμους, μέσα σταθερής τροχιάς. Γι’ αυτό το θέμα θα πρέπει να καλέσουμε τον ΟΑΣΑ και το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύου Μεταφορών, να μας πει για την Αθήνα, αν ισχύουν οι παλιές πρωτοβουλίες για τη δημιουργία ποδηλατοδρόμων, πεζόδρομων και αν ναι, σε ποιο στάδιο βρίσκονται. Ακόμη, εάν αυτά τα πιλοτικά προγράμματα που ξεκίνησαν έχουν κάποια χρηματοδότηση.
Ένα άλλο θέμα που αφορά την Εκπαίδευση και Παιδεία πάνω στην Οδική Ασφάλεια. Αν και κατά πόσο μέσα στα σχολεία διδάσκονται κάποιος όρος μαθήματα ειδικής αγωγής και ζητάμε να καλέσουμε τον ειδικό του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, και διάφορα θέματα που ζητάει από το υπουργείο,τη χρηματοδότηση που προανέφερα κι εγώ.
Αυτά είναι ορισμένα από τα θέματα που έχουν δει σαν αντικείμενο επόμενων συνεδριάσεων. Θα πρότεινα σε σας να μας πει όποιος θέλει ποιο θεωρεί ότι με το πιο άμεσο θέμα που θα μπορούσαμε να βάλουμε στην επόμενη συνεδρίαση, έτσι ώστε η Επιτροπή να προετοιμάσει τις επόμενες συνεδριάσεις.
.....................................................................................................................................................................................
ΜΙΧΑΗΛ ΤΑΜΗΛΟΣ(Πρόεδρος της Επιτροπής): Το λόγο έχει ο κ. Πασχαλίδης.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΣΧΑΛΙΔΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Υπάρχει ένα σοβαρό πρόβλημα με την είσοδο των φορτηγών αυτοκινήτων των τρίτων χωρών που χρησιμοποιούν τους παράδρομους της Εγνατίας. Δηλαδή για ένα φορτηγό το οποίο ξεκινάει από την Τουρκία για να πάει στην Ηγουμενίτσα, σας φέρνω και όλα τα στοιχεία, τα έσοδα που χάνει το ελληνικό κράτος, γιατί περνά από παράδρομους, είναι μέχρι και 92%.
Αυτά τα φορτηγά, επειδή οι οδηγοί ξέρουν τους δρόμους εδώ και χρόνια γιατί πήγαιναν μέσω της εθνικής οδού, δεν περνούν από την Εγνατία. Και επειδή δεν περνούν από την Εγνατία, αφενός μεν χάνουμε τα έσοδα, αφετέρου όμως περνούν από κατοικημένες περιοχές, από πολλά χωριά της Καβάλας. Το ίδιο συμβαίνει και στην Κομοτηνή και στην Ξάνθη, με αποτέλεσμα να προκαλούν σοβαρά ατυχήματα. Επίσης, περνούν από την παραλιακή οδό της Καβάλας, που το καλοκαίρι εκεί υπάρχει πάρα πολύ μεγάλη κίνηση.
Μπορώ να σας ενημερώσω με στοιχεία που έχω και με ερώτηση που έχω καταθέσει, και επειδή ο ίδιος μέτρησα, περνούν 30 φορτηγά την ώρα από την παραλιακή οδό, χωρίς να πληρώνει κανένας. Και πιστεύω ότι θα πρέπει να το σκεφτούμε σοβαρά ότι πρέπει, όπως γίνεται στην Ευρώπη, να προπληρώνουν ηλεκτρονικά με την είσοδό τους στα σύνορα, να περνούν από τα διόδια χωρίς να σταματούν εφόσον έχουν προπληρώσει και να μην δημιουργούν ούτε προβλήματα στις κατοικημένες περιοχές, ούτε στο οδόστρωμα της εθνικής οδού, διότι έχουμε σοβαρό πρόβλημα και με το οδόστρωμα της εθνικής οδού. Θα σας δώσω τα στοιχεία αυτά που αποδεικνύουν πόσο χάνει το ελληνικό κράτος και καλό είναι να το δείτε θετικά, γιατί τελικά από την Εγνατία δεν περνάει κανένας.
Επίσης έχει δημιουργηθεί ένα σοβαρότατο πρόβλημα με τα αυτοκίνητα του Δήμου Παγγαίου Καβάλας. Ο Δήμος Παγγαίου χωρίζεται ακριβώς στη μέση στην περιοχή που είναι τα διόδια. Έτσι τα αυτοκίνητα του Δήμου, π.χ. τα απορριμματοφόρα, πρέπει να περνούν και υποχρεωτικά να πληρώνουν. Αυτή τη στιγμή υπάρχει ένα έγγραφο από τον Δήμο Παγγαίου γιατί δεν θέλουν να πάνε να πάρουν τα σκουπίδια από τα διόδια μόνο και μόνο γιατί πληρώνουν και πρέπει να εξετάσετε το αίτημα ώστε να μη προκαλείται και μεγάλη οικονομική επιβάρυνση στον δήμο.
Τέλος, υπάρχουν αρκετά σημεία στην Εγνατία Οδό, μπορώ να σας τα αναφέρω αναλυτικά, που το οδόστρωμα έχει χαλάσει στη διαδρομή από την Ασπροβάλτα μέχρι την Ξάνθη και μπορεί να προκαλέσουν σοβαρά ατυχήματα. Θα ήθελα επίσης να μας ενημερώσετε για αν θα δημιουργηθούν καινούργια διόδια και αν ναι με ποιο σκεπτικό και σε ποια σημεία του δρόμου από Καβάλα μέχρι Αλεξανδρούπολη. Ευχαριστώ πολύ.
ΜΙΧΑΗΛ ΤΑΜΗΛΟΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Το λόγο έχει ο κ. Τσαντσάνογλου.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΤΣΑΝΤΣΑΝΟΓΛΟΥ (Τμηματάρχης Οδικής Ασφάλειας): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Θα ήθελα κατ' αρχάς να απαντήσω στον κ. Πασχαλίδη, ο οποίος έθιξε το θέμα των εκτροπών και κυρίως των φορτηγών, τα οποία φεύγουν από την Εγνατία για να μην πληρώσουν διόδια και περνούν από κατοικημένες περιοχές. Εμείς, δεν μπορούμε να βάλουμε παντού πλευρικά διόδια για να αποτρέψουμε αυτό το φαινόμενο, διότι, είναι και κάτι οικονομικά ασύμφορο. Οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης που έχουν στην αρμοδιότητά τους το δίκτυο αυτό, έχουν τη δυνατότητα από τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, κάνοντας μια μικρή μελέτη και αποδεικνύοντας ότι η διέλευση αυτών των φορτηγών από το χωριό τους ή από την πόλη τους δεν είναι ασφαλής, με βάση αυτή τη μελέτη να ζητήσουν την απαγόρευση των οχημάτων άνω των 5 τόνων, για παράδειγμα.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΣΧΑΛΙΔΗΣ: Πού να απευθυνθούν;
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΤΣΑΝΤΣΑΝΟΓΛΟΥ (Τμηματάρχης Οδικής Ασφάλειας): Στην τεχνική τους υπηρεσία. Εφόσον αποδειχθεί με έγγραφό της τροχαίας ότι είναι όντως προβληματικό και υπάρχει θέμα ή έχουν γίνει ατυχήματα, μπορεί να ζητήσει από την αστυνομική διεύθυνση να βγάλει μια απόφαση που να απαγορεύει τη διέλευση οχημάτων πάνω από κάποιο βάρος από το συγκεκριμένο δρόμο. Βέβαια, δεν θα λυθεί ουσιαστικά αυτό το θέμα, γιατί πάλι θα παραβιάζουν την απαγόρευση, αλλά θα γίνει το πρώτο βήμα. Δεν είναι εύκολο να βάλεις παντού πλευρικά διόδια.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΑΤΘΑΙΟΥ (Διευθυντής Λειτουργίας και Συντήρησης Δικτύου και Παραχωρήσεων): Με συγχωρείτε, αλλά τέθηκε ένα θέμα διοδίων στις εισόδους της χώρας και θα ήθελα να σας πω πως όταν η Δ.Ε.Η. έστηνε ανεμογεννήτριες στο Βέρμιο, περνούσαν από την Εγνατία Οδό ογκοδέστατα οχήματα που κουβαλούσαν τα πτερύγια, τους ιστούς και τα λοιπά. Μιλάμε για ιδιαίτερα μεγάλο βάρος επί του δρόμου και πρέπει να σας πω ότι έχουμε ένα ολόκληρο τμήμα που ασχολείται με το αν οι γέφυρες μας και ο δρόμος αντέχουν στο βάρος αυτό. Αυτοί λοιπόν, όταν περνούσαν από τα Σκόπια πλήρωσαν 300.000 ευρώ για τη διέλευσή τους μόνο. Στην Ελλάδα, δεν πλήρωσαν τίποτα. Ακόμα και σε αυτό έχει γίνει μελέτη από το τμήμα συγκοινωνίας της Εγνατίας Οδού, ότι πρέπει να εφαρμοστεί ένα τέτοιο πράγμα.

ΜΙΧΑΗΛ ΤΑΜΗΛΟΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για την παρουσία σας στην Επιτροπή μας. Σίγουρα θα πρέπει να δούμε ξανά το θέμα της τροχαίας του αυτοκινητόδρομου, καθώς και όλες τις παρατηρήσεις που προέκυψαν από τη συνεδρίαση μας και να τις απευθύνουμε προς το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων. Λύεται η συνεδρίαση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου