Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου 2014




ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ


Την Τρίτη 9 Δεκεμβρίου 2014, ο Βουλευτής Καβάλας κ. Ιωάννης Πασχαλίδης στην ομιλία του, στη Βουλή των Ελλήνων, επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων με θέμα «Ρύθμιση δεσμευμένων ή κατασχεμένων χρηματικών απαιτήσεων και μετρητών» ανέφερε τα εξής:

«Με το παρόν σχέδιο νόμου επιδιώκεται να ικανοποιηθεί η παλλαϊκή απαίτηση για επιστροφή των κλεμμένων με την ταυτόχρονη απόδοση δικαιοσύνης σε υποθέσεις καταχραστών του δημοσίου χρήματος. Δυστυχώς, το σύνθημα «φέρτε πίσω τα κλεμμένα», αντανακλά την πεποίθηση του ελληνικού λαού περί ατιμωρησίας των πολιτικών της μεταπολίτευσης, έφτασε, όμως, επιτέλους η ώρα της δικαίωσης.
Το ζήτημα της άμεσης επιστροφής των κλεμμένων, δηλαδή, της αξιοποίησης των χρημάτων τα οποία έχουν δεσμευθεί σε τραπεζικούς λογαριασμούς ή που έχουν δεσμευθεί σε φυσικά πρόσωπα και τα οποία προφανώς εμπλέκονται σε σκάνδαλα διαφθοράς, σε σκάνδαλα τα οποία έχουν να κάνουν με υπεξαίρεση ή κακοδιαχείριση ή άλλου τύπου εγκληματική δραστηριότητα σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου πρέπει άμεσα να αξιοποιηθούν. Δεν είναι απολύτως εύλογο χρήματα τα οποία είναι σε αδρανείς τραπεζικούς λογαριασμούς και που, προφανώς, τα έχει μεγάλη ανάγκη το ελληνικό δημόσιο σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς που ζούμε να μην τυγχάνουν χρήσης από τραπεζικά ιδρύματα ή άλλους φορείς, αλλά από το ίδιο το ελληνικό δημόσιο;
Η επιστροφή του συνόλου των «κλεμμένων» -όπως υπολογίζονται σε κατηγορητήρια και βουλεύματα- από κατηγορούμενους για διασπάθιση δημοσίου χρήματος θα παρέχει άμεση διευκόλυνση στο δημόσιο ταμείο, εφόσον θα προσφέρει ρευστότητα το ταχύτερο δυνατό, με ποσό που μπορεί άμεσα να συγκεντρωθεί και να ξεπεράσει ακόμη και το 1,5 δισ. ευρώ. Όπως έχει αναφέρει χαρακτηριστικά και ο κ. Υπουργός «ήδη είναι δεσμευμένα και άρα άμεσα αξιοποιήσιμα περίπου 500 εκατομμύρια ευρώ και υπολογίζεται πως μπορούν να έρθουν με συντηρητικές προβλέψεις περί το 1 δισ. ακόμα».
Άλλωστε, με την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος θα επιτευχθεί και καλύτερη οργάνωση της παρακολούθησης των χρηματικών αυτών ποσών και της αξιολόγησης του κόστους των ενεργειών δέσμευσης και κατάσχεσης, καθώς η ανάγκη αυτή δεν εξυπηρετούνταν από την διάσπαρτη τήρηση των δεσμεύσεων και κατασχέσεων ανά κατηγορούμενο ή ύποπτο ή τραπεζικό λογαριασμό ή πιστωτικό ίδρυμα.
Ταυτόχρονα, με το παρόν νομοσχέδιο θεσπίζεται για πρώτη φορά η διαδικασία της ποινικής συνδιαλλαγής με τον ύποπτο ή τον κατηγορούμενο, μία πρακτική ιδιαιτέρως συνηθισμένη σε αλλοδαπές έννομες τάξεις, δυνάμει της οποίας, με ανέκκλητη δήλωσή του ο ύποπτος ή κατηγορούμενος, μπορεί να αποδώσει στο Δημόσιο και τους λοιπούς κρατικούς φορείς, τα ποσά που υφαρπάχτηκαν προς πλήρη και ολοσχερή ικανοποίηση των αξιώσεών τους, τυγχάνοντας έτσι, ευνοϊκότερης ποινικής αντιμετώπισης και σε καμία περίπτωση πλήρους απαλλαγής. Σ’ αυτό το σημείο θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι δεν υπάρχει απαλλαγή, όπως θέλησαν κάποιοι να παρουσιάσουν, αλλά προβλέπονται κάποιες ευνοϊκότερες ποινές, οι οποίες προβλέπονται στην παράγραφο 4 του άρθρου 2 και οι οποίες μάλιστα, είναι όχι απλώς σκληρές, αλλά οι αυστηρότερες ακόμα και σήμερα πανευρωπαϊκώς, όπως έχει αναφερθεί και από τους εκπροσώπους των Ποινικολόγων.
Ειδικότερα, με την παράγραφο 1 του 1ου άρθρου ορίζεται ο κύκλος των αδικημάτων για τα οποία θα εφαρμοσθούν οι συγκεκριμένες ρυθμίσεις καθώς και τα θιγόμενα από αυτά πρόσωπα. Συγκεκριμένα, πρόκειται για τα φορολογικά αδικήματα του τελωνειακού κώδικα, για νομιμοποίηση εσόδων, για το πόθεν έσχες, για διαφθορά αξιωματούχων, καθώς και για τα αδικήματα του Ποινικού Κώδικα που στρέφονται κατά της ιδιοκτησίας και των περιουσιακών δικαιωμάτων τα οποία πραγματοποιούνται χωρίς βία ή απειλή - δηλαδή αποκλείεται η ληστεία - και τελέστηκαν σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου, της Ε.Ε., των ΟΤΑ και των κρατικών νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου ή οποιουδήποτε άλλου φορέα της Γενικής Κυβέρνησης ή οποιασδήποτε ανεξάρτητης διοικητικής ή άλλης κρατικής αρχής. Επιπλέον οι ρυθμίσεις εφαρμόζονται και για τις διατάξεις των άρθρων 256 και 258 του Ποινικού Κώδικα που αφορούν την απιστία και υπεξαίρεση στην υπηρεσία.
Εν συνεχεία, στο 1ο άρθρο αναλύονται λεπτομερώς οι διαδικασίες, προβλέποντας δύο διαβαθμίσεις, αφενός, για εκείνα τα αδικήματα τα οποία έχουν τελεστεί σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου, τα οποία προβλέπει η παράγραφος 2, και αφετέρου κατά των λοιπών προσώπων του Ελληνικού Δημοσίου, τα οποία προβλέπει η παράγραφος 3.
Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει και στο άρθρο 4, σύμφωνα με το οποίο από τις διαδικασίες αυτές εξαιρούνται οι περιπτώσεις του πρωθυπουργού, των υπουργών, των αναπληρωτών υπουργών, υφυπουργών, βουλευτών, ευρωβουλευτών, γενικών και ειδικών γραμματέων, περιφερειαρχών, αντιπεριφερειαρχών, δημάρχων, αντιδημάρχων ή άλλων προσώπων που συμμετείχαν στη διάπραξη των εγκλημάτων.
Όπως προαναφέρθηκε, με το παρόν νομοσχέδιο εισάγεται για πρώτη φορά ο θεσμός της ποινικής συνδιαλλαγής. Ο στόχος της ρύθμισης αυτής είναι να παρασχεθεί κίνητρο στον ύποπτο ή τον κατηγορούμενο για την ποινική του μεταχείριση στην περίπτωση που κηρυχθεί ένοχος, επιστρέφοντας στο Ελληνικό Δημόσιο τη ζημία του, είτε με τη συναίνεσή του για δεσμευμένα χρήματα, είτε με την καταβολή χρηματικών ποσών από μη δεσμευμένα, εφόσον δεν επαρκούν τα δεσμευμένα και δεν υπάρχουν. Έτσι, παρέχεται η δυνατότητα στον κατηγορούμενο ή σε οποιοδήποτε τρίτο που ενεργεί με εντολή και για λογαριασμό του, να καταβάλουν το συνολικό ποσό της ζημίας ή της αξίωσης όπως αυτή καθορίζεται στο κατηγορητήριο, στο κλητήριο θέσπισμα ή στο βούλευμα, έως την έναρξη της αποδεικτικής διαδικασίας στον πρώτο βαθμό δικαιοδοσίας ή να συναινέσουν με ανέκκλητη έγγραφη δήλωσή τους στην απόδοση στο Ελληνικό Δημόσιο και τα νομικά πρόσωπα ή τους φορείς των δεσμευμένων ή κατασχεμένων ή των μετρητών που αφορούν σε απαγόρευση κίνησης τραπεζικών λογαριασμών ή θυρίδων.

Τελειώνοντας, θα ήθελα να τονίσω ότι το όλο εγχείρημα του παρόντος νομοσχεδίου διέπεται από το πνεύμα σεβασμού στις συνταγματικές αρχές και στην αρχή του τεκμηρίου της αθωότητας, της προστασίας της οικονομικής ελευθερίας και της περιουσίας και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων εν γένει, γι’ αυτό ευελπιστούμε σε καθολική υπερψήφισή του και άμεση εφαρμογή του. »

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου